تاریخچه بهائیت(1)

خیلی فکر کردم که از کجا شروع کنم ؛از ریشه پیدایش بهائیت یا اینکه به بررسی عقائد وافکار اعمال کنونی اونا مشغول بشم.

نها یتا به این نتیجه رسیدم که یک تاریخچه اجمالی از چگونگی پیدایش و وقایعی که اتفاق افتاده بنویسم وبعد برم سراغ عقائد وفعالیت های کنونی...

بسم الله الرحمن الرحیم

بهائیت فرقه ایست که از دل بابیت بیرون امده وبابیت از شیخیه نشات گرفته واز آن جدا شده.لذا اجمالا تعریفی از شیخیه مینویسم:

احمد بن زین‌الدین الاحسائی (زاده:احساء ۱۱۶۶- درگذشت:مدینه: ۱۲۴۲ ق.)، معروف به «شیخ احمد احسائی»، بنیان‌گذار مکتب شیخیه است.

وی شخصی افراطی وخواب گرا بوده به گونه ای که حتی بعضی از عقائدش رابر اثر خوابهایش تنظیم میکرد.او دانش خود را اکتسابی نمی داند بلکه خود را ملهم ائمه اطهار وبهرمند از دانش آنان معرفی میکنداما بررسی زندگیش از تحصیلات رسمی او حکایت دارد.

نزد پدرش قرآن آموخت ودروس مقدماتی متداول عصرش را در احسا وبرای ادامه تحصیل راهی کربلا ونجف شد. 

ازعلمای بزرگی چون سید مهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء و عده ای  دیگرازجمله آقامحمد باقر بهبهانی،سید علی طباطبائی صاحب ریاض ومیرزا مهدی شهرستانی بهره گرفت.
 وی در سفری که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد رفته بود، بنا به درخواست مردم یزد، در یزد ساکن شد و چندی بعد، به دعوت فتحعلی شاه به تهران رفت و مورد احترام بسیار دربار قرار گرفت.

 پس از مرگ محمدعلی میرزا، فرزند فتحعلی شاه به قزوین رفت اما به دلیل برخی عقاید که در زمینه معاد و… ابراز کرده بود، توسط ملامحمد تقی برغانی، از علمای بزرگ قزوین، تکفیر شد و این حکم مورد قبول بسیاری از علمای شیعه واقع گشت. سرانجام احمد احسایی پس از مدتی به وطن خود رهسپار گردید و در آنجا از دنیا رفت.

او معتقد بود که در قیامت جسم عنصری برنمیگردد و بازگشت نفوس مردم در یک کالبد لطیفی است که از جسم دنیوی لطیفتر است، هرچند در مقایسه با عالم برزخ و قیامت جسم محسوب میشود؛او اصل معراج پیامبر ـ‌صلی الله علیه وآله‌ـ و معراج جسمانی او را پذیرفت امام جسم پیامبر (ص) را در هر فلکی از افلاک متناسب با جرم و جسم آن فلک میدانست تا خرق و التیامی لازم نیاید و ورود در افلاک مختلف برای بدن ظاهری و جسمانی او مشکلی ایجاد نکند.

 شیخ احمد، وجود امام زمان ـ‌علیه السلام‌ـ و ظهور او را از اصول مسلّم میدانست اما معتقد بود که امام در یک عالم روحانی، غیر از این عالم مادی سکونت دارد و از آنجا بر همه عالم حکم‌رانی دارد.

 شیخیه درباره مقام اهل بیت ـ‌علیهم السلام‌ـ راه غُلو پیمودهاند و برای آنان مقام ربوبیت قائل شدهاند و آنان (شیخیه) راجزء فرقه غلات (غلوکنندگان) به شمار آوردهاند.

 به اعتقاد شیخیه، پیوسته در میان شیعه یک فرد کامل وجود دارد که سمت نیابت خاصه حضرت را بر عهده دارد که شیخ احمد احسایی نیز از آن جمله است؛ در نظر شیخیه اصول دین چهار چیز است: توحید، نبوت، امامت، رکن رابع (واسطه فیض میان امام و امت).

برخی از تالیفات احسایی عبارتند از:

جوامع الکلم - شرح الزیارةالجامعه الکبیره - حیاةالنفس فی حظیرةالقدس - شرح العرشیه - شرح المشاعر - العصمةوالرجعه والفوائد رانام برد. 

/ 1 نظر / 31 بازدید
سرباز

سلام خدا قوت بسیار کار جالبی بود کارفرهنگی یعنی آشنایی با فرقه ضاله بهائیت و ...... از شیطان پرستی هم مطلب بزن کهنیاز امروز جوانان ماست یاعلی موفق پیروز باشی التماس دعا